Metoda Alfreda Tomatisa®

  • O metodzie

    Metoda Tomatisa® w skrócie:

    o-metodzie.png

    Metoda może być stosowana zarówno u dzieci, jak i dorosłych oraz wspomagająco przy nauce języków obcych.

  • Podstawy naukowe Metody Alfreda Tomatisa

    Alfred Tomatis (1920 - 2001) - autor metody; francuski foniatra, laryngolog, chirurg. Zajmował się badaniem związków pomiędzy słuchem i fonacją (słuchaniem i komunikacją) oraz zagadnieniami związanymi z uwagą słuchową (słuchaniem) t.j. umiejętnością uważnego używania słuchu w celu komunikowania oraz uczenia się. Na podstawie wielu badań i obserwacji postawił hipotezę iż nie można utożsamiać słuchania ze słyszeniem. Tomatis rozgraniczył te dwa pojęcia. Słyszenie jest procesem biernym, zależnym od prawidłowego funkcjonowania narządu słuchu. Uwaga słuchowa - słuchanie jest umiejętnością świadomego odbioru bodźców dźwiękowych oraz czerpania z nich informacji. Celem stworzonej przez niego metody jest przywrócenie prawidłowego poziomu uwagi słuchowej.

    Zaburzenia uwagi słuchowej objawiają się:

    • zaburzeniami koncentracji uwagi,
    • nadwrażliwością dźwiękową,
    • błędną interpretacją pytań,
    • myleniem podobnie brzmiących słów,
    • koniecznością powtarzania poleceń,
    • ubogim słownictwem,
    • trudnościami z pisaniem i czytaniem,
    • brakiem muzykalności,
    • słabą koordynacją ruchową
    • słabymi umiejętnościami sportowymi,
    • słabą grafomotoryką objawiającą się niewyraźnym pismem,
    • problemami z lateralizacją (mylenie strony lewej - prawej),
    • męczliwością, nadaktywnością, nadwrażliwością emocjonalną, drażliwością, brakiem wiary w siebie oraz nieśmiałością.

    Metoda może być stosowana zarówno u dzieci, jak i dorosłych oraz wspomagająco przy nauce języków obcych.

    Dzieci:

    • zaburzenia mowy
    • zaburzenia głosu
    • zaburzenia koncentracji
    • trudności szkolne w tym dysleksja

    Dorośli:

    • zaburzenia mowy (jąkanie)
    • zaburzenia głosu spowodowane niewłaściwą intonacją i modulacją głosu (wysokie tony).
    • stres.
  • Organizacja programów Tomatis®

    W celu uzyskania maksymalnego efektu terapeutycznego rekomenduje się przeprowadzenie 4 sesji. Czas trwania każdej to 13-14 dni. Długość nagrania można dostosować do poziomu i możliwości uwagi słuchowej klienta (od 0,5 h do 2 h).

    2 lata (dziecko zdrowe), dziecko z zaburzeniami neurorozwojowymi 3 lata (dziecko zdrowe), dziecko z zaburzeniami neurorozwojowymi 2 etap (w zależności od poziomu funkcjonowania) 4 i więcej lat (dziecko zdrowe) Dorośli
    40 minut dziennie, czyli 4x10 min 1 godzina dziennie, czyli 4x15 min 1 godz. 20 min, czyli 4x20 min 2 godz. Dziennie, czyli 6x20 min
    Format nagrania 10 min Format nagrania 15 min Format nagrania 20 min Format nagrania 20 min
    Program: 9 godzin 20 minut w ciągu 14 dni Program: 14 godzin w ciągu 14 dni Program: 18 godzin w ciągu 14 dni Program 28 godzin w ciągu 14 dni

    Między 1 a 2 sesją: rekomenduje się przerwę około 1 miesiąca.

    Między 2 a 3 sesją: rekomenduje się przerwę 1,5-2 miesięcy:

    • 1,5 miesiąca jeżeli podczas rozmowy podsumowującej Klient lub jego rodzina uzna postępy terapii za niezadowalające.
    • 2 miesiące, jeżeli postępy są zadowalające.

    Między 3 a 4 sesją:

    • Przerwa 3-4 miesiące w przypadku specyficznych zaburzeń uczenia się (dysleksja, dyspraksja, dysfazja, zespół deficytu uwagi, zaburzenia funkcji wykonawczych).
    • Przerwa 2-3 miesiące, gdy występują:
      • Całościowe zaburzenia rozwoju (zaburzenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej, zaburzenia relacji społecznych, ograniczone zainteresowanie lub powtarzalne zachowania).
      • Poważne dysfunkcje mózgu (uraz, afazja itp.)
      • Niespecyficzne zaburzenia uczenia się (deficyt sensoryczny, intelektualny, zaburzenia osobowości, braki środowiskowe).
  • Jak to działa?

    Metoda opracowana przez Tomatisa polega na słuchaniu przez specjalnie zaprojektowane „Elektroniczne Ucho” przygotowanego materiału dźwiękowego, dźwięki przekazywane są drogą kostną oraz powietrzną. Terapia przeprowadzana jest w czterech sesjach.

    Kilka szczegółów

    • Sygnały dźwiękowe są przekazywane poprzez przewodnictwo kostne i powietrzne.
    • To nie słuchawki! To Elektroniczne Ucho!
    • Ucho Elektroniczne wykorzystuje oba te sposoby. Podstawą jego działania jest „bramkowanie”, które opiera się na pojęciu kontrastu percepcyjnego. Co to znaczy?
    • W każdym z zastosowanych programów kodowana jest muzyka o innym składzie częstotliwości (innej barwie). Dźwięk ze słuchawek dociera do błony bębenkowej, a następnie do ucha wewnętrznego i do mózgu za pomocą przewodnictwa powietrznego. W Elektronicznym uchu dźwięk przekazywany jest również przez wibrator (przewodnictwo kostne), dochodzi bezpośrednio do ucha wewnętrznego , co intensyfikuje efekty.
    • Sygnał dźwiękowy, który dociera do ucha, pobudza układ nerwowy, aktywność mózgu, co następczo powoduje uruchomienie mechanizmów uwagi (koncentrację i uwagę selektywną).

    Podejście neurologiczne Metody Tomatis®:

    Program słuchowy wg koncepcji Alfreda Tomatisa wraz z Elektronicznym Uchem oddziałuje na przedsionek i ślimak.

    • Przedsionek i ślimak są silnie powiązane z korą przedczołową i móżdżkiem, które są ze sobą wzajemnie połączone.
    • Kora przedczołowa odpowiada za regulowanie emocji, uruchamianie procesów wykonawczych (pamięć robocza, uwaga, planowanie, organizacja. Jest powiązania
    • Móżdżek odpowiada za koordynację, napięcie mięśniowe, automatyzację nabytych umiejętności, płynność wypowiedzi, poczucie rytmu, werbalną pamięć robocza, świadomość fonologiczną.
    • Jeżeli selektywność i prawidłowa percepcja pewnych częstotliwości zostają zaburzone wywołuje to nadwrażliwość lub obniżoną wrażliwość na pewne częstotliwości. Wtedy pojawiają się zaburzenia uwagi słuchowej, które mogą skutkować różnymi dysfunkcjami.
    • Przy odpowiednim stosowaniu programów Metody Tomatis® przedsionek oddziałuje na korę przedczołową i rozpoczyna się działanie regulacyjne.

    Przedsionek oddziałuje na korę przedczołową

    • Kora przedczołowa odpowiada za regulowanie emocji, uruchamianie procesów wykonawczych (pamięć robocza, uwaga, planowanie, organizacja. Jest powiązania
    • Móżdżek odpowiada za koordynację, napięcie mięśniowe, automatyzację nabytych umiejętności, płynność wypowiedzi, poczucie rytmu, werbalną pamięć robocza, świadomość fonologiczną.
    • Jeżeli selektywność i prawidłowa percepcja pewnych częstotliwości zostają zaburzone wywołuje to nadwrażliwość lub obniżoną wrażliwość na pewne częstotliwości. Wtedy pojawiają się zaburzenia uwagi słuchowej, które mogą skutkować różnymi dysfunkcjami.
    • Przy odpowiednim stosowaniu programów Metody Tomatis® przedsionek oddziałuje na korę przedczołową i rozpoczyna się działanie regulacyjne.

    Oddziaływanie treningu uwagi słuchowej wg. Koncepcji Alfreda Tomatisa na mózg

    Oddziaływanie treningu uwagi słuchowej wg. Koncepcji Alfreda Tomatisa na mózg

     

  • Procedura terapeutyczna

    Elementy procedury terapeutycznej

    • Szczegółowy wywiad - kwestionariusz (proszę kliknąć link)
    • Przeprowadzenie testu uwagi słuchowej - płatne dodatkowo 150,00 PLN (nie u wszystkich jest możliwy do wykonania), nie jest on jednak niezbędny ponieważ terapeuta może na podstawie wywiadu opracować program tak, aby zachować pełnię jego skuteczności zgodnie z oczekiwaniem i potrzebami Klienta.
    • Określenie formy realizacji programu – gabinet lub dom Klienta.
    • Podpisanie umowy z Klientem oraz zobowiązania do realizacji całości programu (1 sesji).
    • Ustalenie sposobu przesyłki (w przypadku realizacji programu w domu) i formy płatności. Płatność jest pobierana z góry.
    • W przypadku wypożyczenia urządzenia wymagana jest wpłata kaucji w wysokości 1000 PLN.
    • Realizacja w domu: Wraz z zaprogramowanym urządzeniem przysyłane jest:
      • Pisemna instrukcja użytkowania sprzętu.
      • Szczegółowy opis realizacji programu (liczba dni, ile razy dziennie należy słuchać nagrań).
      • Porady dotyczące stabilnego zakładania słuchawek.
      • Po ukończeniu programu, kurier In Post odbiera od Państwa urządzenie.
      • Po potwierdzeniu prawidłowego stanu technicznego urządzenia na rachunek bankowy Klienta zostaje zwrócona pobrana kaucja.

    Czynności podczas słuchania:

    • Podczas słuchania można pić.
    • Na czas jedzenia należy zatrzymać urządzenie.
    • W celu uzyskania dobrych wyników Klient powinien być zrelaksowany podczas słuchania, a nastrój miły i przyjazny.

    Czynności zabronione:

    • W czasie pierwszej sesji nie należy wykonywać zadań „kojarzących się z obowiązkami”
    • Żucie gumy i jedzenie.
    • Robienie zakupów.
    • Oglądanie telewizji i granie w gry wideo.
    • Nie powinna grać muzyka.
  • Obszary zastosowania

    Obszary zastosowania metody A. Tomatisa®

    • Autyzm – Całościowe zaburzenia rozwoju i Zespół Aspergera
    • Afazja,
    • mutyzm,
    • ADHD, ADD,
    • dziecięce porażenie mózgowe – MPD,
    • dysleksja, zaburzony,
    • opóźniony rozwój mowy,
    • deficyty w koncentracji uwagi,
    • FAS,
    • trudności szkolne
  • TOMATIS® Dorośli

    Metoda Tomatis® jest skutecznie wykorzystywana przez osoby dorosłe w celu lepszego przyswajania języka oraz w celu lepszej kontroli emocji.

    Programy językowe

    • Celem zastosowania metody Tomatis® jest zapewnienie każdej osobie, która pragnie się nauczyć języka obcego, możliwości rzeczywistego i skutecznego przyswojenia jego rytmu i dźwięków.
    • Programy służące do przyswojenia języka obcego mają umożliwić Klientowi pełne zasymilowanie pasma częstotliwości danego języka.
    • Program językowy pełni rolę przygotowawczą. Umożliwia pracę nad aspektami poznawczymi i emocjonalnymi związanymi z uczeniem się języka (lęk, pamięć i uwaga).
    • Na nagrania nałożono filtr, który stosowany jest ze względu na trzy funkcje:
      • Akustyczną: ułatwia odbiór mowy w głośnym otoczeniu
      • Energetyczną: stymuluje mózg
      • Językową: kodowanie prozodii
    • Głos i muzyka filtrowana, zawierają elementy prozodyczne języka, oddziałują na jego ucho.

    Kontrola emocji:

    Metoda Tomatisa® oddziałując na układ słuchowy wpływa również na połączony z nim, w integralną część, układ limbiczny (niektóre części kory mózgowej oraz struktury podkorowe), który jest odpowiedzialny za takie procesy jak uczenie się, pamięć ale i emocje. W uchu wewnętrznym znajduje się również ślimak, który jest odpowiedzialny za proces dynamizowania kory mózgowej. Dzięki tym związkom Metoda Tomatisa® działa tonizująco na odczuwany stres, stany lękowe, oraz zaburzenia emocjonalne związane z depresją.

Powered by Quick.Cms | Design ProjektGraficzny.com