Podstawy naukowe Metody Alfreda Tomatisa
Alfred Tomatis (1920 - 2001) - autor metody; francuski foniatra, laryngolog, chirurg. Zajmował się badaniem związków pomiędzy słuchem i fonacją (słuchaniem i komunikacją) oraz zagadnieniami związanymi z uwagą słuchową (słuchaniem) t.j. umiejętnością uważnego używania słuchu w celu komunikowania oraz uczenia się. Na podstawie wielu badań i obserwacji postawił hipotezę iż nie można utożsamiać słuchania ze słyszeniem. Tomatis rozgraniczył te dwa pojęcia. Słyszenie jest procesem biernym, zależnym od prawidłowego funkcjonowania narządu słuchu. Uwaga słuchowa - słuchanie jest umiejętnością świadomego odbioru bodźców dźwiękowych oraz czerpania z nich informacji. Celem stworzonej przez niego metody jest przywrócenie prawidłowego poziomu uwagi słuchowej.
Zaburzenia uwagi słuchowej objawiają się:
- zaburzeniami koncentracji uwagi,
- nadwrażliwością dźwiękową,
- błędną interpretacją pytań,
- myleniem podobnie brzmiących słów,
- koniecznością powtarzania poleceń,
- ubogim słownictwem,
- trudnościami z pisaniem i czytaniem,
- brakiem muzykalności,
- słabą koordynacją ruchową
- słabymi umiejętnościami sportowymi,
- słabą grafomotoryką objawiającą się niewyraźnym pismem,
- problemami z lateralizacją (mylenie strony lewej - prawej),
- męczliwością, nadaktywnością, nadwrażliwością emocjonalną, drażliwością, brakiem wiary w siebie oraz nieśmiałością.
Metoda może być stosowana zarówno u dzieci, jak i dorosłych oraz wspomagająco przy nauce języków obcych.
Dzieci:
- zaburzenia mowy
- zaburzenia głosu
- zaburzenia koncentracji
- trudności szkolne w tym dysleksja
Dorośli:
- zaburzenia mowy (jąkanie)
- zaburzenia głosu spowodowane niewłaściwą intonacją i modulacją głosu (wysokie tony).
- stres.