Podstawy naukowe Metody Alfreda Tomatisa

Alfred Tomatis (1920 - 2001) - autor metody; francuski foniatra, laryngolog, chirurg. Zajmował się badaniem związków pomiędzy słuchem i fonacją (słuchaniem i komunikacją) oraz zagadnieniami związanymi z uwagą słuchową (słuchaniem) t.j. umiejętnością uważnego używania słuchu w celu komunikowania oraz uczenia się. Na podstawie wielu badań i obserwacji postawił hipotezę iż nie można utożsamiać słuchania ze słyszeniem. Tomatis rozgraniczył te dwa pojęcia. Słyszenie jest procesem biernym, zależnym od prawidłowego funkcjonowania narządu słuchu. Uwaga słuchowa - słuchanie jest umiejętnością świadomego odbioru bodźców dźwiękowych oraz czerpania z nich informacji. Celem stworzonej przez niego metody jest przywrócenie prawidłowego poziomu uwagi słuchowej.

Zaburzenia uwagi słuchowej objawiają się:

  • zaburzeniami koncentracji uwagi,
  • nadwrażliwością dźwiękową,
  • błędną interpretacją pytań,
  • myleniem podobnie brzmiących słów,
  • koniecznością powtarzania poleceń,
  • ubogim słownictwem,
  • trudnościami z pisaniem i czytaniem,
  • brakiem muzykalności,
  • słabą koordynacją ruchową
  • słabymi umiejętnościami sportowymi,
  • słabą grafomotoryką objawiającą się niewyraźnym pismem,
  • problemami z lateralizacją (mylenie strony lewej - prawej),
  • męczliwością, nadaktywnością, nadwrażliwością emocjonalną, drażliwością, brakiem wiary w siebie oraz nieśmiałością.

Metoda może być stosowana zarówno u dzieci, jak i dorosłych oraz wspomagająco przy nauce języków obcych.

Dzieci:

  • zaburzenia mowy
  • zaburzenia głosu
  • zaburzenia koncentracji
  • trudności szkolne w tym dysleksja

Dorośli:

  • zaburzenia mowy (jąkanie)
  • zaburzenia głosu spowodowane niewłaściwą intonacją i modulacją głosu (wysokie tony).
  • stres.
Powered by Quick.Cms | Design ProjektGraficzny.com